søndag 5. mai 2013


Dieselfylling i Italia

Jeg svinger rett og slett inn på en bensinstasjon som ikke er overfylt med feilparkete biler. Snirkler seg fram til pumpa. Den ene er betjent og full av biler, men den andre, den er ledig. Hopper ut og løfter av pumpa for diesel. Betjenten på pumpe ved siden av ser på meg og kommer med mye… på italiensk, selvfølgelig. Til slutt trekker han bare på skuldrene og himler med øynene. Cash, kan jeg høre. Ja, jeg er ikke dum, jeg skal selvfølgelig betale. Det kommer ikke en dråpe ut av røret, nå er det jeg som er feilparket. Det kommer en mann ut av stasjonen og har planer om å hjelpe, hvor mye, hundre liter? Det vet jo ikke jeg, jeg skal bare fylle opp, førti kanskje? Ok mannen følger meg inn og jeg tar ut 70 euro i kassa inne på stasjonen. Mannen putter pengene inn i pumpe ved siden av, og gir tommel opp. Jeg fyller 40 liter, nøyaktig. Jeg skal inn for å hente vekslepenger, så kommer hjelper`n  igjen.  Oppgitt enda en gang. «Risepto for my mama», roper han, himler med øynene igjen, og springer ut og henter en lapp i pumpe ved siden. Morra jobber vist inne i butikken, hun skal ha lappen, og jeg får penger igjen.

 Vi hadde tenkt oss litt lengere, men da dette stedet dukket opp ble det en stopp
 Imperia

To stramme karer på molokanten i Imperia
 
Nå er vi tilbake i Frankrike og har rigget oss til i nærheten av Saint Raphael. Det er bare en hekk mellom oss og stranda, og fint turterreng like ved. Vi tror vi blir her noen dager. Det blir ikke  Piemonte i denne omgang.
 
Marianne og Bjørn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar